Nämä ohjeet koskevat vuosina 2023–2027 maaseuturahastosta rahoitettuja hanke-, yritys- sekä rakennetukia.
Kaikkien EU-rahoituksen saajien on käytettävä viestinnässään EU:n tunnusta EU:n ohjelmista saadun tuen esille tuomiseksi ja EU:n näkyvyyden parantamiseksi. EU:n tunnus on tärkein yksittäinen visuaalinen tunnus, jolla osoitetaan rahoituksen alkuperä ja varmistetaan EU:n rahoituksen näkyvyys.
Hankkeesta on hyvä viestiä sen alkaessa ja päättyessä, mutta myös toteutuksen aikana. Viesti, mitä hankkeessa tavoitellaan ja mitä on saatu aikaiseksi. Viestintä ei ole ainoastaan velvoite. EU-tunnus kertoo myös laadukkaasta ja tärkeästä hankkeesta ja siitä, että se on saanut EU:n maaseuturahoitusta.
Maaseuturahaston viestintäohjeet perustuvat komission asetukseen 129/2022. Tukipäätöksen ehdoissa on kerrottu, mitkä viestintävelvollisuudet saamaasi tukea koskevat. Myönnettyyn tukeen voidaan tehdä 1–5 prosentin vähennys, jos viestintävelvoitteita ei ole noudatettu. Vähennyksestä on säädetty kansallisessa lainsäädännössä. Tässä ohjeessa kerrotaan velvoitteet, mutta annetaan myös suosituksia viestintään.
Kun viestit hankkeesta, muista aina kertoa, että se on saanut EU:n maaseuturahoitusta. Kaikessa hankkeen viestintämateriaalissa on oltava näkyvissä EU:n tunnus, eli EU-lippu ja teksti ”EU:n osarahoittama”. Pirityisten rahoittamissa hankkeissa suositellaan, että myös Leader-logoa (Leader Pirityiset -lippu) käytetään.
EU-lipun käyttö Leader-tunnuksen yhteydessä
EU-lippu tulee sijoittaa suoraan yhteyteen Leader-tunnuksen kanssa ensisijaisesti Leader-tunnuksen oikealle puolelle. Mikäli tila on kapea tai EU-lipun sijoitus tunnuksen oikealle puolelle on haastavaa, on EU-lippu mahdollista sijoittaa toissijaisesti tunnuksen alapuolelle. Korkeus on tällöin sama kuin oikealle puolelle sijoitettaessa. Leader-tunnuksen korkeudesta johtuen on suositeltavaa käyttää lipputunnuksesta vertikaaliversiota. EU-lipputunnuksen tulee olla koko Leader-tunnuksen korkuinen. Printtimateriaalissa tunnuksen minimikoko määräytyy lipun korkeuden mukaan. Tämän tulee käytännössä olla vähintään yhden (1) senttimetrin korkuinen. Kun EU-lipputunnus sijoitetaan Leader-tunnusten yhteyteen, on huomioitava suhteellinen suoja-alue, joka määritellään EU-lipun leveyden puolikkaan mukaan.
Saat tunnukset seuraavista linkeistä:
Ohjeet logojen asetteluun löytyvät havainnollistavine kuvineen Leaderin brändimateriaalista sivulta 14.
Lisätietoa ja neuvoja saat ottamalla yhteyttä Pirityisten toimistolle.
Halutessasi voit kertoa myös, että rahoitus on tullut ELY-keskuksen kautta ja käyttää viestintämateriaalissa myös ELY-keskuksen logoa.
HUOM! Jos viestintämateriaalissa on muita tunnuksia EU-lipun lisäksi (esimerkiksi oman organisaatiosi logo), esitä EU-tunnus samanarvoisena (koko, sijoittelu) muiden tunnusten kanssa. Graafisessa ohjeessa on tarkemmat ohjeet EU-tunnuksen käytöstä.
EU:n tunnuksen on oltava näkyvästi esillä kaikessa viestintämateriaalissa, jotka käsittelevät toimen toteuttamista. Viestintämateriaalia ovat esimerkiksi painetut materiaalit tai digitaaliset tuotteet, verkkosivustot ja niiden mobiiliversiot, esitteet hankkeesta sekä hankkeesta tehty PR-materiaali ja lehti-ilmoitukset. Myös mainokset, jotka on maksettu hankkeesta, kuuluvat viestintämateriaaliin.
Kun viestit hankkeestasi, kerro viestintämateriaalissa asiayhteyteen sopivalla tavalla, että hankkeesi on saanut EU:n maaseuturahoitusta.
Jos hankkeella on verkkosivusto tai sosiaalisen median tili, esitä niissä hankkeesta lyhyt, tuen määrään suhteutettu kuvaus, josta käy ilmi hankkeen tavoitteet, tulokset ja EU:n rahoitusosuus. Tiedot voidaan antaa sosiaalisen median tilin esittelytekstissä tai profiilikuvauksessa.
Jos kerrot hankkeestasi organisaatiosi tai yrityksesi verkkosivulla tai sosiaalisen median tilillä, muista kertoa myös saamastasi EU-rahoituksesta.
Kun rahoituslähde käy ilmi sosiaalisen median tilin kuvauksesta, se riittää, eikä jokaiseen erilliseen sosiaalisen median kuvaan tai postaukseen tarvitse sisällyttää EU-tunnusta.
Jos kyseessä on Leader-ryhmän kautta rahoitusta saanut hanke- tai yritystuki ja julkinen tuki on 10 000–50 000 euroa, aseta näkyvälle paikalle hanketta esittelevä juliste. Julistetta suositellaan käytettävän laajasti myös muissa hankkeissa, joissa julkinen tuki on yli 10 000 euroa, esimerkiksi koulutus- ja tiedonvälityshankkeissa.
Juliste voidaan sijoittaa esimerkiksi hankevetäjän työtiloihin. Riittää, että juliste on paikallaan hankkeen toteuttamisen ajan, eli vähintään siihen saakka, kunnes olet saanut loppumaksun. Tulostettavan julistepohjan voit ladata Word-tiedostona kuvapankista. Täytä julisteeseen kuvaus hankkeesta. Kuvauksessa voit kertoa esimerkiksi hankkeen nimen, kuka hanketta toteuttaa ja mitä hankkeessa tehdään sekä sen, että hanke on saanut EU:n maaseuturahoitusta. Tulosta juliste A3-koossa.
Jos hakijalla on monta hanketta, niiden tiedot voi esittää yhdessä julisteessa. Julisteessa on kuitenkin oltava yksilöityä tietoa jokaisesta hankkeesta.
Juliste voi olla myös digitaalinen. Tällöin tulee varmistaa, että näyttö, jossa digitaalinen juliste näkyy, on toimintavarma.
Kiinnitä investoinnin yhteyteen tuesta kertova tiedotuskyltti, jos olet saanut julkista tukea 50 000–500 000 euroa ja kyseessä on aineellinen investointi (esimerkiksi kone, laite, linjasto), infrastruktuuri- tai rakennushanke. Kyltin tulee olla näkyvällä paikalla investoinnin yhteydessä. Riittää, että kyltti on paikallaan toimen toteuttamisen ajan eli vähintään siihen saakka, kunnes olet saanut loppumaksun. Tiedot voidaan esittää myös sähköisellä näytöllä.
Saat tiedotuskyltin Leader-ryhmästä.
Yksi hyvä keinoa viestiä hankkeen toiminnasta on uudistunut Maaseutuverkoston hankerekisteri. Uudistettu hankerekisteri avaa uusia mahdollisuuksia hankkeen viestinnän tehostamiseen!
Hankerekisterissä voit selailla tietoja maaseudun kehittämisohjelmasta rahoitetuista kehittämishankkeista. Tiedot hankerekisteriin tulevat Ruokaviraston hallinnoimasta tietojärjestelmästä ja päivittyvät kerran vuorokaudessa.
Hankkeiden vastuuhenkilöt voivat ottaa hallintaansa hankekorttien päivityksen. Jos lisäät hankekorttiisi käyttäjätunnuksen tänään, pääset jo huomenna muokkaamaan sitä! Ohje hankekortin päivittäjälle.
EU:n tunnuksen käyttö EU:n ohjelmien (europa.eu)
Komission täytäntöönpanoasetus (EU) 2022/129
Hankkeesi on saanut tukea Leader-ryhmä Pirityisiltä. Leader-tuet rahoitetaan Manner-Suomen maaseudun
kehittämisohjelmasta eli maaseutuohjelmasta. Rahoitus koostuu EU:n, valtion ja kuntien varoista.
Maaseutuohjelmasta tukea saaneiden hankkeiden on huolehdittava viestinnästä. Hankkeesta ja sen
tuloksista pitää kertoa avoimesti ja tarkoituksenmukaisella tavalla eri yhteyksissä sekä muistaa tuoda
rahoittaja esille.
Logot tiedotusmateriaaleissa
Tiedotusmateriaalissa eli esim. esitteissä, lehti-ilmoituksissa, verkkosivuilla, julkaisuissa ja PR-materiaalissa
on käytettävä tiettyjä logoja. Mikäli pakolliset logot puuttuvat, tiedotusmateriaaleista aiheutuneet
kustannukset eivät ole tukikelpoisia.
1) EU:n maaseuturahaston tunnus (käyttö pakollista, kaksi vaihtoehtoa)
EU-lippua ja maaseuturahaston tunnuslausetta: ”Euroopan maaseudun kehittämisen
maatalousrahasto: Eurooppa investoi maaseutualueisiin” käytetään pääsääntöisesti aina, kun
sille on riittävästi tilaa eli tekstistä saa selvää.
Jos lauseelle ei ole tilaa, käytetään lippua, jonka alla lukee rahaston lyhenne
”maaseuturahasto”.
2) EU:n Leader-logo (käyttö pakollista)
3) Leader Pirityisten oma logo (käyttö suositeltavaa)
Huomaathan, että Pohjanmaan ELY-keskus tekee myös Pirityisten rahoittamille hankkeille
laillisuustarkastuksen ja lähettää siksi rahoituspäätöksen. Hankkeen rahoittaja on kuitenkin
Leader-ryhmä Pirityiset, vaikka lopullinen päätös hankkeen hyväksymisestä tulee ELY-keskukselta.
Hankkeessa pitää siis muistaa kertoa, että rahoitus on tullut Pirityisiltä.
4) Maaseutuohjelman Maaseutu 2020 -logo (käyttö suositeltavaa)
Käyttö suositeltavaa EU:n maaseuturahaston logon rinnalla.
Kaikki logot voi ladata osoitteesta
maaseutu.fi/kuvat
Hankkeen julkaisut
Julkaisuissa on oltava viittaus sisällöstä vastaavaan tahoon sekä kyseisen hankkeen rahoittajaan.
Hankkeen verkkosivusto
Jos hankkeella on verkkosivusto, esitä sivustolla hankkeesta lyhyt kuvaus, josta käy ilmi hankkeen
tavoitteet, tulokset ja EU:n rahoitusosuus.
Tiedotusjulisteet ja -kyltit
Saat tukipäätöksessä vaaditun tiedotuskyltin tai -julisteen Pirityisiltä.
Jos julkisen tuen kokonaismäärä ylittää 50 000 euroa, sijoita hankkeen toteuttamisen ajaksi toimea ja sille
saatavaa EU-tukea esittelevä A3-kokoinen juliste näkyvälle paikalle: investoinnin yhteyteen,
rakennuskohteeseen tai toimitiloihin.
Julisteen sijaan voi käyttää tiedotuskylttiä, jos se on tarkoituksenmukaista. Ainakin jos sijoituspaikka on
ulkona, on syytä käyttää säänkestävää kylttiä julisteen sijasta.
Hankkeissa, jotka eivät johda investointeihin, ei tarvitse käyttää julistetta tai kylttiä, jos sille ei ole
mahdollista määrittää sopivaa sijoituspaikkaa hankkeen luonteen vuoksi (esim. jos hanketta toteutetaan
monessa paikassa ja hallinnoija sijaitsee kaupungissa).
Apua hankeviestintään: tuensaajan viestinnän työkalupakki
Hankeviestinnässä voi hyödyntää halutessaan tuensaajan viestinnän työkalupakin materiaaleja.
Työkalupakissa on erilaisia teksteihin soveltuvia word-pohjia, powerpoint-pohjia, ilmoituspohjia,
tapahtumiin julistepohjia ja bannereita. Materiaalissa on huomioitu viestintää koskevat vaatimukset (esim.
logot). Niihin voi lisätä myös omia logoja.
Viestinnän työkalupakki löytyy maaseutu.fi-sivustolta
Pidä Pirityiset ajantasalla ja kysy!
Mikäli sinun hankkeellasi on uutinen kerrottavana, kerro siitä myös meille.
Annamme mielellämme myös neuvoja hankeviestintään, esim. logojen käyttöön. Ollaan yhteyksissä!